Előszó az Új Alaplap 20. évfolyamához
Rendszeres olvasóinkat már 2000 őszén tájékoztattuk, hogy a hirdetési
piac lapunk számára létfontosságú szegmensében milyen kedvezőtlen
tendenciák jelentkeztek. Az Új Alaplap pénzügyi helyzete 2001-ben emiatt
tovább romlott, az első félévben rendszeresen késéssel jelentünk meg,
utána ki kellett hagynunk a júliusi és az augusztusi számot (amire a lap
közel 20 éves történetében még nem volt példa), majd a szeptemberi
(200.) szám ismét néhány hetes, az októberi már 2 hónapos késéssel
jutott el olvasóinkhoz, végül a novemberi és a decemberi számot
összevontan sem tudtuk kiadni, sőt egy ideig bizonytalanná vált a
2002-es folytatás lehetősége is...
Ilyen körülmények között próbáltunk befektetőket, szponzorokat,
támogatókat találni, hogy adósságainkat maradéktalanul törlesztve
"tiszta lappal" adhassuk ki 2002-ben az Új Alaplap immár 20. évfolyamát.
A lapunk fennmaradása mellett elkötelezett szakmai köröket azonban
minden erőfeszítésünk ellenére sem sikerült kellő mértékben mozgósítani,
ezért további erőforrások után kellett kutatnunk.
Érkeztek olvasóinktól olyan javaslatok, hogy szakadjunk el a költséges
nyomtatott laptól, és térjünk át teljesen az elektronikus formátumra, ami
gyakorlatilag egy előfizethető weblap vagy egy hagyományosan terjesztett
CD lehetett volna. Ezeknek a vállalkozásoknak az életképességét azonban
az eddigi tapasztalatok nem nagyon támasztják alá, ma még egyiknek sincs
pénzügyi realitása.
Az olvasótábor számos formában megnyilvánuló szolidaritása végül arra
sarkallt bennünket, hogy keressünk egy olyan szükségmegoldást, amely
2002-ben is biztosíthatja a lap fennmaradását. Így született meg az alábbi
terv, költségek megtakarítására és többletbevételekre építve, és ennek
szellemében indítottuk el január elején a 2002-es előfizetési akciót:
- Kéthavi megjelenésre való áttérés
Minél erősebb egy folyóirat szakmai jellege, minél többi időtálló cikk
és tanulmány jelenik meg benne, annál kevésbé válik hátrányára a
legjobban bevált havi gyakoriságtól való eltérés. Ennek reményében
döntöttünk úgy, hogy 2002-ben összesen hatszor, terveink szerint
minden páros hónapban megjelenünk.
- A lap árának emelése
Több olvasónk is jelezte, hogy a lap megmentése érdekében akár 50%-os
áremelést is elfogadna. Ugyanakkor valószínű, hogy sokaknak gondot
okozna a túl nagy többletkiadás, és nem vennék meg annyian a lapot.
Végül a 30%-os kompromisszumot láttuk leginkább elfogadhatónak,
ami 990-ről 1290 forintra történő, 300 forintos áremelést jelent.
Előfizetéssel viszont minden szám csak 1050 forintba kerül, a 2002-es
előfizetés összege ennek megfelelően 6300 forint (6 szám).
- Terjedelembővítés
A lap terjedelmének a jelenlegi 80-ról 88-ra való (10%-os) növelésével
valamelyest ellensúlyozzuk a 30%-os áremelést, másrészt azt reméljük,
hogy a 8 színes többletoldal jobb lehetőségeket teremt a hirdetések
elhelyezésére és a szerkesztőségi anyagok színes illusztrációinak
bővítésére.
- Gyűjteményes CD-vel kombinált előfizetés
A lapunk pénzügyi egyensúlyának helyreállítására kidolgozott tervben
lényeges szerepet játszik a gyűjteményes CD, amely 11 év összes cikkét
tartalmazza. Ez a kereskedelemi forgalomba is kerülő CD részben
többletbevételt eredményez, részben pedig alkalmas arra, hogy eddigi
előfizetőinkkel korrekt módon elszámoljunk: a 2001-ben elmaradt 4
számért cserébe ezt tudjuk felajánlani. Terveink szerint a gyűjteményes
CD utcai és könyvesbolti árusításban 5800 forint lesz, a kiadónál
megvásárolva 4600 forintba kerül majd, a kiadónál előfizetve pedig 3600
forintért lehet hozzájutni. Új előfizetőknek 9900 forint az éves
előfizetési díj, ha kérik a gyűjteményes CD-t is, anélkül pedig 6300
forint.
A kéthavi megjelenésre való áttérést igyekszünk azzal ellensúlyozni,
hogy túlságosan statikus weblapunkat egy kicsit élénkebbé tesszük, ott
is helyet adva majd hírrovatainknak és az olvasóinkkal folytatott
párbeszédnek.
Budapest, 2002. január 12.
Faklen Pál főszerkesztő és kiadó
|